Hemelvaart in Spanje - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van VWO5 Sp-e SJL - WaarBenJij.nu Hemelvaart in Spanje - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van VWO5 Sp-e SJL - WaarBenJij.nu

Hemelvaart in Spanje

Door: Ton Teunissen

Blijf op de hoogte en volg VWO5 Sp-e

15 Mei 2015 | Spanje, Salamanca

Het is hemelvaart en we gaan naar school. Onze leerlingen zijn ingedeeld in twee soorten groepen. Een helft doet de “pasados”, de andere helft de “pronombres”. Allebei zijn ze lastig en allebei sluiten ze aan bij wat in de reguliere les behandeld wordt. Over de lessen “conversación” geven leerlingen aan dat niet alleen hun spreekvaardigheid vooruit gaat, maar vooral ook hun luistervaardigheid. Ze verstaan gewoon veel meer van wat er gezegd wordt.
Om vijf uur geeft Laura een rondleiding in Casa Lis. Een gebouw dat opvalt in de oude stad van Salamanca. Het dateert van 1905. Dat is de tijd dat de rijke burgerij bouwt in glas en ijzer, kortom de tijd van de Art Nouveau. Het is nu een museum en huisvest een fraaie Art Nouveau en Art Deco collectie. Er is een tentoonstelling over Coco Chanel met mooie foto’s van Man Ray en Cecil Beaton. In de tearoom krijgen we Chocolate con Churros. Een bijzondere ervaring om deze Spaanse specialiteit te gebruiken in een Art Deco omgeving.
We lopen nog even naar de rivier de Tormes. Bij het beeld van Lazarillo de Tormes vertelt mevrouw Doensen het toepasselijke verhaal. We ronden de wandeling af op de Romeinse brug. Zo’n 2000 jaar oud en al die tijd in gebruik gebleven. Een beter onderhoud is niet denkbaar. Een aantal leerlingen loopt de brug helemaal op en neer vanwege het schitterende uitzicht op de oude stad.
’s Avonds is er het Fiesta Semanal en Discoteca. Er speelt een goede band, waarschijnlijk studenten van de universiteit van Salamanca. Onze leerlingen houden het al snel voor gezien. Nog een ijsje op de Plaza Mayor. Op de site staat een foto van Myrthe van dit prachtige plein. Het was opnieuw een prima dag.

• 15 Mei 2015 - 19:45

Jan Aardoom:

Ja hoor vrouwen en chocolade!! HMMMM...
    Compliment aan de fotograaf, wat een prachtige platen!
    Super dat de groep zulke grote vorderingen maakt.

tot maandag

• 15 Mei 2015 - 22:53

Yvonne Huijting:

Bedankt voor alle leuke verslagen en foto's afgelopen week,
    het was erg leuk om zo jullie intensieve gezellige leerzame week in Salamanca mee te beleven.
    Nog veel plezier vanavond en alvast een goede terugreis voor morgen gewenst,
    tot morgen !