Het is voorbij gevlogen - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van VWO5 Sp-e SJL - WaarBenJij.nu Het is voorbij gevlogen - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van VWO5 Sp-e SJL - WaarBenJij.nu

Het is voorbij gevlogen

Door: Ton Teunissen

Blijf op de hoogte en volg VWO5 Sp-e

16 Mei 2015 | Spanje, Salamanca

Vanmorgen ronden we het klassement van het op tijd komen af. Als Eline, Valerie en Anthony als eersten aan komen lopen is de beslissing gevallen. ’s Avonds krijgen zij de sleutelhanger met het Salamancaknopje en de kikker.
Om één uur zijn de clases klaar. Iedereen krijgt een certificaat met vermelding van niveau en inhoud. De docenten van Academia Mester vertellen erbij dat onze leerlingen goed gewerkt hebben en dat zij zeer tevreden zijn over het resultaat. Het contact wordt van beide kanten als zeer prettig ervaren.
Ook wij nemen afscheid. Van Asun en alle andere medewerkers van Mester. Allerhartelijkst worden we uitgenodigd voor volgend jaar.
De laatste maaltijd in het gastgezin. Manoli heeft paëlla voor ons gemaakt, met verse aardbeien als toetje. Heerlijk.
‘s Middags zijn er nog twee activiteiten. Allereerst de fotospeurtocht. Maak een groepje van twee, drie of vier, zoek dertien standbeelden met behulp van beschrijving en kaart en maak van jezelf en het beeld een originele en uitdagende foto. Iedereen gaat enthousiast aan de slag. Veel lol en grol. Het levert leuke foto’s op. De volgende ochtend op de luchthaven maken we de uitslag bekend. De prijs is een armbandje in Spaanse kleuren en die gaat naar twee groepjes. Die van Tara en Janne én die van Heleen, Lauren en Myrthe.
Om vijf uur begint Laura aan haar laatste rondleiding. We bezoeken de Universidad de Salamanca. Daar vind je nog een 16e eeuwse sterrenhemel met de dierenriem. Uniek in de wereld. En verder de oudste collegezaal met banken uit de 16e eeuw, nog steeds in gebruik. Het trappenhuis staat voor de voortgang van de studie. Halverwege werd besloten of je door kon of niet. Eenmaal boven mogen we een blik werpen in de schatkamer van de oude bibliotheek. Een rijke collectie handschriften en oude drukken. We nemen afscheid van Laura, die deze week een fijne en goede gids was.
De laatste maaltijd. Eline en Valerie hebben een leuk en lekker eethuisje geregeld. Anthony voert het woord. Hij bedankt ons als begeleiders voor de prima week en biedt ons namens de groep een presentje aan. Wij kunnen dit zeer waarderen. Wij willen ook nog iets zeggen. We hebben een extra prijs voor de grote winnaar van deze week. En dat is de groep als geheel. Een pen van de universiteit van Salamanca als aandenken. Om half elf nemen we afscheid. Op de Plaza Mayor natuurlijk. Tot morgenvroeg om vijf uur.

Zaterdagmorgen. Carmen, een van de gastmoeders is meegekomen met Noortje en Teuntje om afscheid te nemen. Met de bus naar Barajas. Om kwart over acht checken we in. Om half elf vliegen we. Dit verslag schrijf ik op tien kilometer hoogte. Straks is daar het weerzien op Eindhoven Airport. Adiós Salamanca.

• 16 Mei 2015 - 15:13

Roel Scheepens:

Mooi verslag, welkom terug in een regenachtig Nederland!

• 16 Mei 2015 - 16:28

Yvonne Huijting:

Bedankt voor alle goede zorgen !

• 16 Mei 2015 - 16:37

Astrid Van Rosmalen:

Hallo,

Bedankt voor elke dag weer een mooi reisverslag!
    Heel leuk om te lezen en de foto's te bekijken!
    Het is een top week geweest!
    Bedankt voor de goede zorgen!

Groet Mark en Astrid van Rosmalen

• 16 Mei 2015 - 18:36

Mw.Dooensen:

Hierbij wens ik iedereen een goede thuisreis en welkom op Nederlandse bodem. Mw.Doenseni

• 16 Mei 2015 - 19:22

Yolande Doensen:

Uiteraard wens ik jullie ook allemaal een goede terugreis, maar deze mw. Doensen is mijn moeder :-)

• 16 Mei 2015 - 19:57

Katja Hoogstad:

Weer een prachtig verslag en mooie foto's .Ik heb iedere dag genoten van jullie belevenissen.
    Bedankt voor alle goede zorgen!

• 17 Mei 2015 - 10:09

Jan Aardoom:

Super mooie en leerzame reis! Compliment aan deze groep Spaans, Yolande & Ton.
    Wat hebben jullie een gave tijd gehad daar.
    Welkom terug.

• 19 Mei 2015 - 12:25

Anneke Van Der Burg:

Reisleiding, ook namens mijn dochter heel hartelijk bedankt voor jullie goede zorgen en de perfecte organisatie van deze leuke en leerzame reis. Mochten jullie ooit nog een zo'n reis voor ouders organiseren dan schrijf ik me bij deze alvast in. Ook dank voor alle mooie verslagen en foto's. Heel leuk om te lezen en te bekijken.

• 19 Mei 2015 - 20:09

Nancy Vervoort:

Door jullie reisverslagen en foto's komen hier ook weer allerlei mooie herinneringen aan de reis van vorig jaar op en het moet gezegd worden; een tikje jaloers ben ik wel!! Fijn dat jullie zo'n mooi weer hebben gehad (vorig jaar moest er nog een trui aangeschaft worden door mij) en een enthousiaste groep hadden!

• 07 Juni 2015 - 07:12

Bart V Blijderveen:

bedank voor je kaart wij kijken iedere week weer uit naar je verslag en vinden dit erg mooi je bent voor ons een kanjer maar dat wis je al

een dikke knuffel
    opa en oma