Lesdag 1 in Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van VWO5 Sp-e SJL - WaarBenJij.nu Lesdag 1 in Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van VWO5 Sp-e SJL - WaarBenJij.nu

Lesdag 1 in Salamanca

Door: Ton Teunissen

Blijf op de hoogte en volg VWO5 Sp-e

12 Mei 2015 | Spanje, Salamanca

Maandagmorgen om negen uur is de groepsindeling bekend voor de werkgroepen. De les begint om half tien. Een blokuur grammatica en een blokuur conversatie. De eerste ervaringen zijn positief. Een enkele leerling gaat naar een groep met een andere inhoud.
Om vier uur een les geschiedenis. Dat is nieuw in het programma. Met behulp van een goede powerpoint behandelt een collega de Spaanse burgeroorlog. Het tempo ligt hoog, onze leerlingen worden ondergedompeld in het Spaans, heel veel Spaans. Een aantal kan het goed volgen en reageert ook in het Spaans. Voor de meesten is het hard werken om deze complexe materie te verwerken.
Een uur later blijkt deze docente ook onze gids bij de stadswandeling. We komen langs het Huis der doden, de Pontificia, de Universiteit, de Kathedralen en eindigen op de Plaza Mayor. Onze gids legt het ontstaan uit van de Renaissance in Spanje, de platereske stijl en de overgang naar de Barok. Deze rondleiding is degelijk vakwerk. Heerlijk.
En dan is er de tapastour. Vanaf acht uur leidt Ramon ons rond langs een viertal tapasbars. De groep geniet van de vele variaties in tapas. De sfeer is goed, de stemming uitgelaten. De avond kan niet meer stuk. Na een dag hard werken hebben onze leerlingen dat ook verdiend. We ronden af in een barretje waar de Iberische hammen boven de toog hangen. Dit is zo sfeervol.
Het is elf uur. Op de Plaza Mayor nemen we afscheid van elkaar. Een prima dag. Foto's volgen later, te wijten aan een niet coöperatieve computer.

• 12 Mei 2015 - 12:28

Roel Scheepens:

Ik probeer me een Spaanssprekende Ton Teunissen voor te stellen!

• 12 Mei 2015 - 12:31

Nelleke Krijger:

Wat een mooie verhalen weer en wat leuk dat jullie nu ook een stuk geschiedenis krijgen,
    dat maakt het programma wel completer.
    Ben jaloers op de tapastour.
    Wij hebben gezond fruit!
    Veel plezier en succes met de lessen.

Groeten Nelleke Krijger

• 12 Mei 2015 - 13:54

Emmy:

Wat zullen jullie genoten hebben na dat harde werken! En dat mooie weer, ik ben jaloers